Standardvilkår

Definisjoner, for- og avklaringer

Definisjoner

Vecora AS omtales heretter som leverandør. Leverandørs oppdragsgiver omtales heretter som kunde. Leverandør og kunde omtales samlet som partene, og hver for seg som part.

Forrang på avtaledokumenter

I den grad de ulike avtaledokumentene som er listet opp her er relevante er de gjeldende i følgende rekkefølge, hvor lavere tall overstyrer høyere tall: 1) Lisenser. 2) Beskrivelse av oppdraget, enten i form av: a) signert avtaledokument, oftest omtalt som kontrakt, b) ordrebekreftelse, eller, c) samlet oppsummering sendt på e-post, som kunden har svart «OK», uten forbehold, på. 3) Særskilte vilkår for tjenester, f.eks. driftsavtale for nettsider. 4) Standardvilkårene.

Andre avklaringer

Alle beløp i avtalen er i hele Norske Kroner (NOK) og eks. mva. Fra avtalen er inngått og i 12 måneder etter siste leveranse skal kunden være avskåret fra å kunne aktivt rekruttere leverandørs ansatte til egen eller andres virksomhet. Det tas forbehold om skrivefeil i avtalen.

Oppdraget og dets varighet

Gjennomføring

Kunden har én kundeansvarlig hos leverandør, på tvers av oppdrag, og én prosjektansvarlig for oppdraget. Disse er ofte, men ikke alltid, samme person. Alle henvendelser om gjennomføring av oppdraget skal gå til prosjektansvarlig. Kunden skal opprette én kontaktperson leverandør kan forholde seg til. Gjennomføring av avtalen kan avhenge av informasjon og materiell fra kunden. Kunden alene har ansvar for at den har alle nødvendige rettigheter til informasjon og materiell som gis til, og brukes av, leverandør, inkludert lovlig behandlingsgrunnlag for personopplysninger. Manglende eller treg respons fra kunden fører til at prosjektet flyttes bakover i leverandørs timeplan og at leveransen blir utsatt. Kunden kan da ikke hevde at dette er en forsinkelse. Kunden har ofte stor mulighet for å påvirke utfallet av oppdraget, men denne muligheten er ikke ubegrenset. Mulighetene for å komme med innspill låses litt etter litt underveis i oppdraget. Kunden har normalt inntil 3 revisjoner i de ulike stegene der prosessen legger opp til slik tilbakemelding fra kunden. For mye fram og tilbake, utover det som er beskrevet i dette avsnittet, kan utløse behov for, og rett til, endring fra leverandørs side. Leverandør har rett til å la hele eller deler av oppdraget bli utført av underleverandører.

Endringer

Med endring menes alle forhold som bryter med eller går ut over avtalen. For endringer som gir leverandør merarbeid faktureres det timer som normalt. Leverandør kan kreve endring av pris dersom prisene fra underleverandører endrer seg, eller dersom feil priser er oppgitt i avtalen. Kunden plikter å godta endringer som følge av endringer i norsk lov som stiller ytterligere krav til leveransen, dersom loven, forskriften, eller myndighetenes tolkning av sådan trer i kraft eller endres etter at avtalen er inngått.

Levering

Leveransen regnes som levert når den tas i bruk av kunden, uavhengig av om det gjenstår mer arbeid. Det samme gjelder for delleveranser. Leveringstidspunkt diskutert før avtalen ble inngått kan bare gjøres gjeldende som del av avtalen dersom det er en del av beskrivelsen av oppdraget. Kunden kan ikke påberope seg et avtalt leveringstidspunkt gitt under forutsetning av at vi starter med en gang, for så å utsette å sette i gang hele eller deler av oppdraget.

Forsinkelser

Med forsinkelse menes forsinkelser som alene skyldes forhold hos leverandør. Kunden kan kreve forholdsmessig prisavslag dersom forsinkelsen er vesentlig og uventet. Med mindre det går fram av avtalen at kunden betaler ekstra for levering innen en gitt dato, kan kunden ikke kreve erstatning for forsinkelsen.

Oppsigelse og heving

Leverandør kan si opp avtalen dersom det kreves endringer og partene ikke blir enige om pris. Avtalebrudd fra kundens side kan føre til at avtalen heves med umiddelbar virkning, og uten forvarsel. Dersom avtalen heves av en av partene skal kunden betale for all medgått tid, og eventuelle varer som er bestilt, som ikke allerede er betalt for. Allerede innbetalte beløp vil ikke bli returnert. For enkeltoppdrag mister kunden alle rettigheter til leveransen, og har ikke lenger krav på varer som er bestilt og betalt. Egne vilkår gjelder for oppsigelse av abonnement.

Arbeidsfiler

Med arbeidsfiler menes alt som skapes og lagres underveis i oppdraget, alle notater som tas av leverandørs ansatte i forbindelse med oppdraget, og alle filer som mottas fra kunden som del av oppdraget. Alle arbeidsfiler slettes 6 måneder etter endt oppdrag. Leverandør kan i noen tilfeller vaske arbeidsfilene for personopplysninger og legge de over i eget arkiv av historisk interesse. Overlevering av enkelte arbeidsfiler kan være mulig, men medfører arbeid, og kunden vil bli fakturert for all medgått tid.

Økonomiske betingelser

Priser

Standard timepris er 1 490 kr. Denne timeprisen gjelder for alle tjenester dersom ikke annet er opplyst. Produktpriser opplyses om på forespørsel. Hasteoppdrag som krever bruk av overtid har et påslag på 30 %. For alle vareleveranser faktureres det frakt på minst 500 kr per delleveranse. For reiser iht. avtalen faktureres det iht. statens reiseregulativ × 1,15 + reisetid. Alle priser kan økes  hvert kalenderår tilsvarende konsumprisindeksen, målt i oktober året før, og avrundes innenfor 2 %, uten at kunden varsles om dette.

Fakturering

Alle timer faktureres ved slutten av måneden, eller ved levering. Det som måtte inntreffe først. Det faktureres for hver påbegynte halvtime. Varer faktureres normalt på forskudd. Leverandør kan kreve at varer over 50 000 kr betales før varen bestilles og/eller leveres. Standardiserte tjenester faktureres som produkter. Produkter faktureres umiddelbart, og leverandør kan kreve at kunden betaler før produktet ferdigstilles og leveres. Dersom kunden setter leverandør i direkte kontakt med eksterne leverandører faktureres all medgått tid, uavhengig av hva som ellers er avtalt i avtalen.

Betaling

Alle fakturaer fra leverandør har 14 dagers betalingsfrist. Alle fakturaer sendes digitalt, på e-post eller EHF. For arbeid knyttet til feilbetalinger og betalinger uten KID kan kunden faktureres for medgått tid.

Betalingsforsinkelser

Ved forsinket betaling sendes det purring med renter og gebyrer etter forsinkelsesrenteloven. Dersom purringen ikke blir betalt innen fristen sendes fakturaen videre til inkasso. Eventuelle innsigelser skal sendes skriftlig. Innsigelser skal ses på som grunnløse hvis det ikke kan pekes på konkrete brudd på avtalen fra leverandørs side, og disse er direkte knyttet til den aktuelle fakturaen. Dersom en faktura sendes til inkasso, eller betaling holdes tilbake i strid med avtalen, stoppes alle avtaler med kunden. Kunden kan bli fakturert for eventuelt ekstraarbeid med å gjenoppta stoppede avtaler.

Reklamasjon

Ved mangel på leveransen skal kunden straks gi beskjed skriftlig til leverandør. Leverandør har plikt, og rett, til å rette opp i mangelen kostnadsfritt og innen rimelig tid. Alle leveranser har 14 dagers frist for reklamasjon fra tidspunktet for levering av en leveranse eller delleveranse. Denne fristen fornyes for hver retting. Dersom det kreves forundersøkelser for å avklare om det foreligger en reklamasjon, vil kunden bli fakturert for all medgått tid dersom det viser seg å ikke gjøre det. Reklamasjon gir ikke kunden rett til å holde tilbake betaling.

Taushetsplikt

Allmenn taushetsplikt

Partene plikter å bevare absolutt taushet om alle forhold som ikke er allment kjent. Taushetsplikten omfatter opplysninger som er tilegnet både i formelle og uformelle fora. Taushetsplikten varer for all tid.

Interessekonflikt

Leverandør kan ikke bruke informasjon som kommer fram underveis i oppdraget til vinning for andre kunder som er, eller kan være, konkurrenter til kunden.

Håndheving

Partene skal ta de forholdsregler som er nødvendige for å sikre at opplysninger ikke blir gjort kjent for uvedkommende, og at det ikke skjer utilsiktet spredning av opplysninger. Partene skal pålegge egne ansatte og tredjeparter tilsvarende taushetsplikt som beskrevet her.

Rettigheter

Opphavsrett

Leverandør har opphavsretten til alt som produseres iht. avtalen. Leverandør skal ikke under noen omstendighet involveres i uenighet knyttet til ideelle rettigheter mellom originær opphavsmann og kunden.

Bruksrett, enerett, og lisenser

Kunden har ubegrenset bruksrett til åndsverk som leveres som del av denne avtalen, men kan ikke kapitalisere på denne bruksretten utover det som går fram som intensjon i avtalen. Arbeidsfiler, herunder originalfiler, annonsekontoer, utkast, og idéer, og annet som produseres underveis, omfattes ikke av denne bruksretten. Bruksretten kan ikke videreselges. Bruksretten kan være begrenset av ressurser med egne lisenser. Kunden godtar slike lisenser automatisk som del av denne avtalen. Programvare lisensieres til kunden, og eies ikke av kunden selv. Dette gjelder også programvare utviklet spesielt for kunden av leverandør eller dens underleverandører. Kunden har enerett til det kunden har bruksrett til, forutsatt at bruksretten ikke er begrenset av avtalen forøvrig, og at det ellers ikke kan eller er ment å gjenbrukes av leverandør eller dens underleverandører.

Markedsføring

Leverandør har rett til å bruke det som produseres i egen markedsføring. Med mindre annet er avtalt skriftlig, har leverandør også rett til å bruke kundens navn og logo i egen markedsføring.

Cybersikkerhet

Kunden bærer selv risikoen som tas ved å dele tilganger med leverandør, og risikoen som tas hvis kunden ber leverandør dele kontoer leverandør har opprettet i forbindelse kundeforholdet, med kunden eller tredjeparter. Kunden bærer selv risikoen med å ha egne betalingskort registrert på kontoer som leverandør har tilgang til.

Erstatning

Samlede krav fra kunden mot leverandør er begrenset i sum til det som er fakturert og betalt for tjenester underveis i oppdraget. Det kan ikke kreves erstatning for forhold som omfattes av force majeure. For rammeavtaler og avtaler som tydelig priser separate oppdrag, er samlet krav fra kunden mot leverandør begrenset i sum til det som er fakturert og betalt for oppdraget eller oppdragene det er konflikt om. Kunden kan ikke kreve erstatning for påførte kostnader når kunden har satt leverandørs konsulenter til å råde over egne ressurser. Kunden kan ikke kreve erstatning for indirekte tap. Leverandør kan kreve erstatning fra kunden for brudd på punktet om søksmål, og kunden skal dekke alle leverandørs direkte og indirekte kostnader ved brudd på dette punktet.

Force majeure

Dersom gjennomføring av avtalen helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til; streik, lockout, linjefeil, hacking, samt ethvert annet forhold som kan bli bedømt som force majeure.

Tvister

Tvister

Tvister som måtte oppstå i tilfelle uenighet om bestemmelser, betingelser eller tjenester skal prøves å løses mellom partene i minnelighet. Alle rettsspørsmål som måtte oppstå skal bedømmes iht. til norsk lov, med Jæren tingrett som verneting. Skulle deler av denne avtalen erklæres ugyldig i en endelig dom fra en norsk domstol eller voldgiftsrett, vil avtalens gjenværende bestemmelser fremdeles være gyldige.

Søksmål

Kunden er inneforstått med at leverandør skal holdes utenfor ethvert søksmål som kunden selv har forskyldt ved brudd på denne avtalen, eller tvister kunden har med en tredjepart.

Tjenestespesifikke vilkår

Rammeavtaler

For rammeavtaler skal standardvilkårenes øvrige punkt behandles som separate avtaler for hvert enkeltoppdrag. Alle avtaler som tydelig priser separate enkeltoppdrag skal forstås som rammeavtaler.

Konsulentarbeid

Med konsulentarbeid menes løpende innleie av tjenester. Dersom konsulentens mulighet til å fakturere for arbeidet er avgrenset av et avtalt månedsbeløp eller fortløpende avtalte fastpriser, skal kundens tilgang til konsulenten begrenses til det som eksplisitt står i beskrivelsen av oppdraget. Dersom oppdraget ikke er tidsavgrenset i avtalen, regnes oppdraget som et abonnement og har en oppsigelsestid på 3 kalendermåneder. Avtalt arbeid skal gjennomføres ut oppsigelsestiden.

Abonnement

Alle abonnement faktureres forskuddsvis. Alle abonnement fornyes automatisk. Alle abonnement har en måneds oppsigelsesfrist. Forskuddsbetaling refunderes ikke ved oppsigelse fra kundens side. Ved automatisk fornyelse gjelder siste versjon av gjeldende vilkår.

Digital markedsføring

Digital markedsføring har en timepris på 1 890 kr. Mediekjøp faktureres på forskudd, og annonsering startes ikke før fakturaen er innbetalt. Dersom det ikke er avtalt betaling for ad ops mv., går 30 % av budsjettet til å dekke dette. For mediekjøp under 25 000 kr per måned benyttes mediekjøpspakker med egne priser. Leverandør oppretter egne mediekjøpskontoer, og kunden har normalt ikke eierskap eller tilgang til disse.

Programvareutvikling, Webløsning, mv.

Programmering har en timepris på 1 890 kr. Utvikling av programvareløsninger faktureres 40 % ved avtaleinngåelse, 40 % når halve tidsbudsjettet er logget, og 20 % ved levering. Dersom et prosjekt strekker ut over forventet tidsplan grunnet forhold hos kunden eller leverandørs underleverandører, faktureres medgått tid for det arbeidet som utføres. Dette trekkes så fra sluttfakturaen. Innkjøp av tredjeparts programvare faktureres underveis i prosjektet. Kunden faktureres for alt arbeid med følgefeil av tredjeparts programvare. For oppdrag som kan sees på som videreutvikling av en eksisterende løsning faktureres det på samme måte som ny programvareløsning dersom antatt kost er over 50 000 kr, eller forventet produksjonstid er over 30 dager. Ytterligere kostnader kan påløpe dersom kunden ønsker å flytte løsningen til en ekstern leverandør. Webløsninger har full støtte for siste versjon av Chrome, Firefox, Edge, og Safari på alle plattformer. Løsningen regnes som levert når den er gjort tilgjengelig for kunden, uavhengig av om den på det tidspunktet er ferdig. Løsningen har 6 måneders frist for reklamasjon. Fristen for reklamasjon er absolutt, og forlenges ikke av rettinger underveis. Kunden har ansvar for å bistå leverandør med feilretting og gi god beskrivelse på feilsituasjonen. Leverandør hefter aldri for direkte eller indirekte konsekvenser av tap av data.